کارشناس مسائل منطقه و سیاست بین‌الملل گفت: نزدیک شدن ترکیه به عربستان وامارات که نقش تخریبی در وحدت اسلامی ایفا می کند نشان دهنده آن است که ترکیه سیاست مشخص منطقه‌ای ندارد و این سیاست‌ها کاملاً ناپایدار و مبتنی بر منافع اقتصادی و مالی ترکیه وابسته است.

اخلاق در سیاست خارجی ترکیه جایی ندارد/ شرکت ترکیه در ائتلاف علیه یمن نشان دهنده منفعت طلبی مادی اردوغان است

حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه و سیاست بین‌الملل درگفت‌وگو با قدس آنلاین درخصوص رویکرد ترکیه برای برقراری ارتباط با کشورهای منطقه از جمله امارات و عربستان سعودی گفت: متاسفانه عملکرد آقای اردوغان در سال های گذشته نشان می دهد وی سیاست شفافی را در پیش نگرفته است. آقای اردوغان از یک سو از مسأله قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار برجسته سعودی که توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در استانبول به قتل رسید، استفاده ابزاری و مادی کرد و سعی کرد این موضوع را به عنوان مستمسکی برای تحت  فشار قرار دادن عربستان مورد استفاده قرار دهد.

وی دراین باره توضیح داد: اکنون که بین عربستان و آمریکا به دلیل زیر سؤال بردن حقوق بشر در عربستان سعودی اختلاف و شکاف عمیقی به وجود آمده و عربستان در انزوا قرار گرفته، با توجه به انتشار گزارشی که آمریکا علیه محمد بن سلمان منتشر کرد که وی مسؤول قتل جمال خاشقچی است، سعودی‌ها به دنبال ایجاد حاشیه امنی در منطقه برای خود هستند، به این دلیل ترکیه وشخص رجب طیب اردوغان سعی می‌کند از این فضا برای بهره برداری از سفره‌های گسترده کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای بهبود وضعیت اقتصادی ترکیه استفاده کند.

هانی زاده درباره سیاستهای مختلف و متناقض رئیس جمهور ترکیه گفت: متأسفانه آقای اردوغان بارها و بارها در امور داخلی کشورها دخالت‌های بسیاری کرده است که از آن جمله می‌توان به دخالت‌های عجیب و غریبی در کشورهایی چون لیبی، عراق و سوریه اشاره کرد. دخالت‌هایی از جنس سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که به هیچ وجه ترکیه نباید در آنها حتی اظهار نظری هم می‌کرده است، به همین دلیل افکار عمومی شاهد پارادوکس و تناقضی شدید در رفتار آقای اردوغان هستند.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: در حال حاضر بخش هایی ازشهر  ادلب در سوریه همچنان در اختیار ارتش ترکیه است. آقای اردوغان و وزیر خارجه ترکیه، درباره سوریه با کشورهای روسیه و قطر به  توافق می‌رسد و از سوی دیگر علی رغم اختلاف‌های سنگینی که بین ترکیه و امارات و عربستان وجود داشته، اکنون اقای اردوغان به سمت ارتباط با  امارات و عربستان متمایل شده و قرار است در ائتلاف علیه مردم یمن شرکت کند.

حسن هانی زاده کارشناس منطقه و سیاست بین الملل با انتقاد از سیاست‌های رئیس جمهور ترکیه در منطقه بیان داشت: سیاست‌های آقای اردوغان نشان می‌دهد که اخلاق در سیاست خارجی دولت ترکیه جایی ندارد، لذا ترک ها فقط  در سیاست خارجی منفعت طلبی مادی را ملاک هر گونه تصمیم گیری قرار می دهند، بنابراین این گونه رفتارها ونزدیک شدن به عربستان وامارات که نقش تخریبی در وحدت اسلامی ایفا می کند نشان دهنده آن است که ترکیه سیاست مشخص منطقه‌ای ندارد و این سیاست‌ها کاملاً ناپایدار و مبتنی بر منافع اقتصادی و مالی ترکیه وابسته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.